Sökmotoroptimering

Hans Sandblom är SökmotoroptimerareSEO DESIGN AB i Göteborg och har arbetat med SEO sedan 1998, innan Google fanns

Google byter sidornas title

Har sedan en tid upptäckt att specifika söktermer visar en annan title i sökresultatet i jämförelse mot den korrekt skrivna titeln på sidan. Istället visas företagsnamnet.

Andra sökningar på andra sökord/fraser listar sidans korrekta title. Med andra ord ändras det inte på alla sökningar. Det kan det till exempel bero på att titlarna är spammiga i Googles ögon eller andra faktorer.

Om man skall försöka att analysera detta fenomen då. Om en title är längre än 64 tecken och fullproppad med sökord kommer Google troligtvis att skriva om den för att passa bättre. Googles nya visningsyta verkar vara mellan 62-64 tecken idag (mot traditionella 67 tecken).

Om en title är låt oss säga 80 tecken eller mer (med den viktiga informationen inom de första 64 bokstäverna) kommer Google att med största sannolikhet att krympa ner titeln samt addera företagsnamnet i början eller slutet. Så är inte fallet i kortare titlar.

Google kan ju testa variabla title-längder baserat på mobilsök. Det vore ju intressant eftersom olika enheter visar olika längder på titlar. Om Google så småningom skulle komma med någon form av variabel title längd baserat på vilken enhet som används och hur de i så fall skriver om titlarna.

Jag antar att det här, som allt annat med Google är en pågående process av utvärdering.

 

hans-sandblom
Hans Sandblom Google+

Leave a Reply