Sökmotoroptimering

Hans Sandblom är SökmotoroptimerareSEO DESIGN AB i Göteborg och har arbetat med SEO sedan 1998, innan Google fanns

Hur länkar i rubriker, sidfot, innehåll och navigation kan påverka SEO

Vilken länk är mer värdefull: den i din navigering eller den som finns i innehållet på din sida? Hur är det med om en av dessa är en bild och en är text? Inte alla länkar skapas lika och att bli bekant med detaljerna hjälper dig att bygga en starkare länkstruktur.

Först är det bra att veta att …

1. Innehållslänkar tenderar att betyda mer

I stort sett mer än navigationslänkar. Det borde inte vara förvånande, eller hur? Om jag har en länk här i innehållet på sidan som pekar på min sida om mössor eller min stövelsida kan det faktiskt bära mer vikt i Googles ögon än om bara har det i min navigering.

Nu är det inte helt sant men det ser ut som om det är så. Så när något är i navigeringen är det nästan alltid universellt i den navigeringen. Så det är lite svårt att fastslå orsak och effekt men det kan vi definitivt se när vi kommer till externa länkar.

2. Länkar i sidfot får ofta mindre värde

Så om det finns en länk som du har i din sidfot men du har inte den i din primära navigering oavsett om det är på sidan eller i toppen eller i sidans innehåll kan det hända att en länk här inte bär lika mycket vikt internt. Faktum är att det ibland verkar de nästan inte ha värde alls.

3. Fler använda länkar kan bära mer vikt

Detta är en teori för nu. Men vi har sett några bevis på detta och det har funnits en hypotes i SEO-communitys som i huvudsak Google tittar på när människor surfar på webben och de kan få den informationen och sorts att se att det här är en välbesökt sida. Navigeringen verkar faktiskt användas mer i jämförelse med den andra navigeringen som inte verkar användas.

Det finns många sätt för Google att tolka informationen eller samla den. Det kan vara från storleken på det eller CSS-egenskaperna. Det kan vara från hur det visas på sidan visuellt. Men oavsett verkar det också vara fallet.

4. Mest synliga länkar kan bli mer viktiga

Detta verkar vara något som kan testas. Så om du har mycket små teckensnitt, väldigt små länkar är de nästan inte lika tillgängliga eller uppenbara för besökare. Det verkar vara så att de inte heller bär så mycket vikt i Googles ranking.

5. På sidor med flera länkar till samma URL

Till exempel, låt oss säga att jag har produktlänk upp högst upp men jag länkar också till mina produkter här i brödtexten etc. Det visar sig att Google kommer att se båda länkarna. De pekar båda på samma sida i det här fallet men den här sidan kommer bara att ärva värdet av ankartexten från den första länken på sidan, inte båda.

Så ankartexten kommer i huvudsak att behandlas som om den inte existerar. Google ignorerar flera länkar till samma webbadress. Detta är faktiskt sant internt och externt. Av den anledningen så om du fortsätter och försöker göra saker i länkar i ditt interna innehåll till andra sidor tänk på att du kan få bättre ankartexvärde och om de redan är i din navigering ger det inte får något extra värde. Samma sak om de är högre upp i innehållet. Den andra länken till dem bär inte ankartextvärdet.

Innehålls länkar kommer att vara mer värdefulla än sidfot eller navigeringslänkar

Generellt kommer navigeringslänkar att göra bättre från sig än sidfotlänkar.

Vad händer om du har länkar som öppnas i en ny flik eller i ett nytt fönster jämfört med länkar som öppnas i samma flik, samma fönster?

Det verkar inte vara någon skillnad alls. Google verkar inte ha någon annan vikt än de experiment som vi har sett och de vi har utfört.

Textlänkar verkar fungera bättre, få större värde än bildlänkar med alt attribut

Leave a Reply