Sökmotoroptimering

Hans Sandblom är SökmotoroptimerareSEO DESIGN AB i Göteborg och har arbetat med SEO sedan 1998, innan Google fanns

Länkbygge är inte illegalt, Matt Cutts intervjuas

Detta är en direkt översatt intervju från http://www.stonetemple.com/link-building-is-not-illegal-or-bad/

Länkbygge är inte illegalt (eller generellt dåligt/farligt) med Matt Cutts

Matt Cutts

 

Eric Enge: Det finns människor som tror att länkbygge är illegalt nu, är så fallet?

Matt Cutts: Nej, länkbygge är inte illegalt.

Eric Enge: Verkligen ?

Matt Cutts: Det är roligt för att det finns vissa former av länkbygge som är illegalt, men det finns en klar gräns: hackande av bloggar, den formen är illegal.

Eric Enge: Självklart, människor använder termen illegalt på ett oprecist sätt. Så var inte bokstavlig mot mig som tekniker nu. Dom tror att Google säger att länkbygge är dåligt.

Matt Cutts: Nej, allt länkbygge är inte dåligt. Filosofin som vi alltid haft är att om du gör något som är övertygande så är det mycket lättare att få andra människor att skriva om det och länka till det. Men andra personer gör det på ett sätt som är tvärtom. Dom försöker att få länkarna först och sedan vill dom få folk att tro att det är en framgångsrik hemsida.

Deras mål borde vara att skapa en fantastisk hemsida som folk älskar som dom pratar om med sina vänner och länkar till den. Resultatet blir att din hemsida blir starkare och starkare i rankningen.

Eric Enge: Jag har alltid gillat att marknadsföra som det historiskt är gjort, eller hur?
Affärsvärlden försöker alltid att skapa den bästa produkten, värde, oavsett vad. Därefter finner dom en väg till att marknadsföra det. Marknadsföringen blir på så sätt lätt. Exempelvis så kan man göra en pressrelease som mycket väl kan få uppmärksamhet och människor pratar om det.

Matt Cutts: Korrekt. En länk från en pressrelease kommer troligtvis inte att räknas, men om pressreleasen övertygar en skribent eller reporter att skriva om det och det är ett redaktionellt beslut att skriva en artikel, det spelar ingen roll om det startade eller var startat av en pressrelease eller om det var på grund av ett email som du skickade. Det är fortfarande någon som måste ta beslutet att skriva eller inte.

Om vi går tillbaka till vad du sa innan vi startade intervjun, många SEO’are är fokuserade på de tekniska detaljerna och väldigt specifikt konfigurerar din hemsida med mera. Det finns bra metoder, man måste se till att man gör grundarbetet rätt. Men det är sant att många SEO’are cirklar runt den traditionella marknadsföringen.

Det finns flera sätt att marknadsföra och göra det bra och det finns flera sätt att få personers uppmärksamhet och få draghjälp. Och ju mer kreativ du är eller ju bättre upplevelse personer har på er hemsida, ju större chans har du till att bli framgångsrik. Men på många sätt , om du tänker som en bra marknadsförare och vet vad som attraherar människor, kommer du att upptäcka ditt jobb som en SEO och skaffa länkar eller att bygga länkar kommer att bli enklare med.

Eric Enge: Ett bra sätt att bygga länkar i mitt tycke är att bygga starka Twitter, Facebook och Google+ närvaron. Få starka, engagerade följare och skapa bra innehåll och publicera material som följare vill dela. Starta med annat som kommer att skapa synlighet som hjälper i rankning. Ett coolt sätt att göra länkbygge.

Synergy

Matt Cutts: Absolut, Jag håller absolut med. Om du tar med hela aspekten av detta gör du verkligen marknadsföring, ett sätt att sprida sitt ämne är genom att få hängivna följare.

Jag stödjer bestämt tanken på att människor ska ha ett diversifierat sätt att nå sin publik. Så om du enbart förlitar dig på Google så kanske det inte är en lika stark strategi jämfört med att ha en mängd olika kanaler där du kan nå människor och driva dem till din webbplats eller vad ditt mål nu än är.

Eric Enge: Ja, det är vad du sa i vår senaste intervju, senaste intervjun innan denna (på engelska):

“Genom att göra saker som hjälper till att bygga på ditt eget rykte är du fokuserar på rätt typer av aktiviteter. Det är de signaler vi tittar mycket på och värdesätter mest.”

Man kan inte argumentera om hur Google fungerar när det gäller att hitta specifika signaler idag eller om en signal är misstänksam eller inte, men över tid kommer Googles inom dessa areor att fortsätta att förbättras.

Matt Cutts: Fallet är definitivt så att vi över tid kommer att värdesätta auktoritet, rykte och alla andra karekteristiska signaler av författare och personer generellt på nätet. Det finns absolut människor som är vida kända på nätet, som har ett stort rykte, är experter, har auktoritet och som alla lyssnar och litar på.

En person som Nate Silver exempelvis som skriver om Amerikanska valet pratar om det så kommer man garanterat att ta det seriöst. Man kanske inte håller med honom men han får din uppmärksamhet.

Det är samma sak med exempelvis Danny Sullivan inom sökmotoroptimering. Du vill vara en sån person eftersom du över tid kommer att få sökmotorer att förstå att du är en auktoritet inom ditt ämne och just därför vill folk skriva om det eftersom det troligtvis är intressant för andra.

Eric Enge: Ett annat koncept är syndikering av bra innehåll. Det finns många sätt att göra det på. Du kan ta material som publicerats på din egna hemsida och distribuera det vilket har sina naturliga problem. Vissa verksamheter har fundamentala anledningar till att göra så

Jag känner till ett företag som har ett massivt syndikeringssammarbete med Yahoo! som exempel och de får mycket mer trafik genom den syndikeringen än från söket. Men det visar sig att de har samma innehåll på sin egna hemsida.

SyndicationDetta sätt att syndikera bra material verkar vara ett bra sätt att bygga länkar på, speciellt om man får det från auktoritära hemsidor.

Matt Cutts: Syndikering kan vara ett godkänt sätt att antingen öka sitt rykte eller för att driva trafik och potentiellt få mer länkar. Den största faran som jag skulle säga är att att det finns en del mekaniska saker som man bör ta i beaktande och man bör se till att man får det korrekt.

Saker som rel=canonical hjälper. Att bädda in en länk i texten i en artikel skadar aldrig. Idealiskt är om man insisterar på någon form av attributtaggning på den syndikerande sidan. Man kan använda en ””authorship markup” så att om man publicerar artikeln på sin egna hemsida vill man försöka att att se till att man själv är betraktad som artikelns författare.

Alternativt, se till att artikeln först publiceras på er egna hemsida. Ge det några timmar eller dagar eller så mycket tid som krävs innan du syndikerar mot en annan site. Om man tänker på det ur ett sökmotorperspektiv så finns det många algoritmer som får oss att bestämma vem som skrev innehållet först.

Ju fler signaler eller indikationer vi får ju lättare blir det för en sökmotor att bestämma på vilket sätt ryktet skall sändas mot så att rätt sida får nytta av syndikeringen och öka i rankning.

Eric Enge: Ok. självklart, Ett mycket enklare sätt att hantera detta är att skapa innehåll för syndikering och inte alls publicera det på er egna hemsida. Du kan ha en enda sida som listar allt material som ni skrivit och lista resurserna för folk som letar efter ett speciellt ämne.

En annan populär taktik som används är gästpostning. Faktum är att oftast är materialet av ganska låg kvalitet. Men, om det skapas högkvalitativa artiklar som blir publicerade på en verkligt auktoritär hemsida är fortfarande ett bra sätt.

Matt Cutts: Det är absolut något man behöver ha i åtanke. Utmaningen med gästpostning är att människor har olika infallsvinklar om vad dom menar. Så för många personer är en gästpostning något som författaren begrundat väldigt mycket och lagt ner arbete på som sedermera publicerats på en site med högt rykte.

Inlägg kan vara ett bra sätt att få ut ditt namn, bygga rykte som potentiellt genererar länkar och trafik genom din SEO.

Problemet är att när vi ser på volymen av gästpostningar ser vi ett stort antal personer som erbjuder gästpostning eller blogginlägg där dom skriver samma artikel och producerar multipla kopior av den som publiceras som på så sätt blir lågkvalitativa artiklar som finns på artikelsiter.

Om människor helt enkelt slutade att publicera artiklar på artikelsiter, artikelkataloger eller gästbloggningar så kommer dom inte att dränera kvaliteten av sitt innehåll dom skrivit som kan skapa problem.Å andra sidan vill vi inte få folk att tro att gästbloggning är ett sätt att lösa alla deras problem.

Eric Enge: Å andra sidan, när jag rekommenderar folk att acceptera gästpostningar så ger jag dom enkla direktiv. Först så ger jag dom rådet att alltid arbeta med folk som har en mycket stor social närvaro eftersom det är en måttstock på att de byggt upp ett rykte.

Dessutom är ett annat råd att om dom skall publicera det på sina sociala siter så publicera inte artikeln. Vad detta betyder är att dom nyttjar din auktoritet istället för att ge dig ditt bästa material.

Matt Cutts: Det är ett bra sätt att se på det. Det kanske finns andra kriterier med. men om någon verkligen är stolt över att det det så kan det vara en stor skillnad än om du får dom att dela det.

Eric Enge: Självklart, det är viktigt att se det ur olika perspektiv när det gäller gästinlägg Man bör endast publicera artiklar som är av riktigt hög kvalitet och där hemsidan är auktoritär nog så du kan vara stolt över att dela det på dina sociala medier.

Det finns även ett sätt att ge och få intervjuer. Om du kan intervjua folk med en erkänd auktoritet som publiceras på din site är det oftast bra material. Det är också bra att om det publiceras på deras egna sida med en länk tillbaka till din. Detta ses ju som bra signaler med. Självklart spelar innehållet roll och även vart det publicerats.

Matt Cutts: Ja. absolut. Intressant att du tar upp denna metoden eftersom intervjuer  kan vara ett enormt bra sätt att bygga uppmärksamhet runt ditt varumärke och generera och distribuera dina tankar. lite kul om man tänker på det är att hela podcasting industrin oftast baseras på intervjuer eller enbart människor som håller konversationer.

En person som Kevin Smith har ju något som kallas SModcast vilket endast är han som pratar med vänner. Han har mer eller mindre gjort detta till ett levebröd genom att endast göra sina SModcast på tillställningar.

Lite saker man bör hålla i minnet är att det är viktigt vem du intervjuar eller hur intressant konversationen är. Det fina med en intervju med podcast är att om det inte är intressant så stänger folk av eller byter. Man kan inte bara göra intervjuer med vem som helst jämt och endast göra dåliga / tråkiga intervjuer.

InterviewDet hjälper dig att vara intressant, säga intressanta saker och tänka på att vara övertygande.

Eric Enge: Du har haft en rel=author tagg länge ny och folk pratar om ”author rank” eller författares auktoritet. Du gjorde ett uttalande i Oktober (på engelska) att:

“Om man ser lite framåt och in i framtiden och ser på vad vi kallar för sociala signaler så tror jag att en verkligt ansedd person som har skrivit en kommentar på ett forum eller en blogg så skulle ja vilja läsa det, det är den långsiktiga trenden.”

Det är likvärdigt med vad Eric Schmidt sai New Digital Age (engelska):

“Inom sökresultat så kommer information som är knutet till verifierade profiler att ranka högre än innehåll som inte kan verifieras. Detta kommer att resultera i att folk klickar helt naturligt på toppresultaten, de verifierade.”

Grundläggande som en författare bör man tänka på hur du utvecklar och bygger upp ditt rykte. Du bör mäta saker för att se hur det fungerar, Några idéer för detta är:

  • Hur mycket engagemang får din kommentar?
  • Försök att utveckla gemenskaper så du kan posta på respektabla siter.
  • Det omvända är också sant, posta inte på skräpsiter.

Vart du skriver och vem du riktar dig till skulle jag säga är viktigt lika så materialet som du erbjuder.

Matt Cutts: Då återstår det faktum att du alltid måste tänka på vad du tänker på, säger och vara säker på att det är intressant för andra människor få att du får respons på ett bra sätt.

För att byta till hur vi hanterar epost, Google har något som vi kallar för en prioriterad mailbox där vi ser på saker som hur ofta någon svarar och om man alltid arkiverar något, epost som någon svarat på eller inte ens läst det.

Denna mailbox kan vara början till få en idé om vad som är viktigt för dig. Man kanske inte vet att den personen är ens chef och det ser till att man alltid svarar inom 5 minuter. Dessa signaler ser till att man förstår att epost är väldigt viktigt.

Man borde verkligen tänka på det och säkerställa i ett SEO perspektiv att du alltid är i någons prioriterade mailbox.som är viktigt för dom och att man kan ge dom och på så sätt få dom att förstå att du är värdefull.

Om detta inte är något du tänker på och ser det som värdefullt kommer folk att tröttna på dig eftersom du tenderar att tråka ut folk. Denna attityd är applicerbart generellt i livet. Hur kan du ge värde till någon annans liv?.

Eric Enge: Tror du verkligen att detta övervägande eller auktoritet som folk pratar om online verkligen kommer att vara en rankningsfaktor?.

Matt Cutts: Jag skulle koncentrera mig på det som folk skriver, nyttan som folk ser i det och hur många som länkar till det. Allt detta är sätt att mäta hur relevant eller viktig någon är för någon annan.

Länkar är fortfarande det bästa sättet vi hittat för att upptäcka det. Kanske kommer det över till att vara social närvaro, auktoritet eller andra sätt som kommer att ge oss signaler om det.

Vi jagar ständigt efter den ideala världen i vilket sökmotorer gör vad du förutsätter att dom skall göra och ge dig det bästa svaret på en sökning. Detta oavsett om det är från någon som är din vän, någon som är en expert inom ämnet eller om det är en helt okänd som verkligen kan hjälpa dig med informationen som du behövde just då.

Eric Enge: Ok, som vanligt kan vi bara spekulera i oändlighet om vilka signaler som driver rankning just nu. Men man bör ta de signaler i beaktande men kanske inte vara så inrutad på att monitorera de signalerna själv för att se om eller inte du får bra utdelning på vad du gör.

Matt Cutts: Ja. om dina mail får svar, om folk svarar dig på Twitter eller Facebook, om du för bra utdelning på ditt strävande så betyder det att du är inne på rätt väg. Om folk helt plötsligt slutar att interagera eller att du inte får uppskattning så måste man se om det är något som är fel i ens budskap.

Eric Enge: Korrekt. så även om du i dagsläget mäter signalerna så betyder inte allt allt för Google. Men det är verkligt starka signaler om folk interagerar och på så sätt signalerar det till Google som tar de på stort allvar.

Matt Cutts: Det är ett resonabelt sätt att se på det. Om du försöker nya sätt, oavsett vad det är och om du gör framsteg, når dina mål så kommer du också att få uppmärksamhet. Det skulle inte förvåna mig om det i denna processen att nå sina mål kommer att ge dig dragkraft, rykte som person, som en författare, som expert, som någon som på webben  och potentiellt hjälp i sökresultaten med.

Eric Enge: Tack Matt.

Matt Cutts: Alltid lika roligt att prata

hans-sandblom
Hans Sandblom på Google+

Leave a Reply