Sökmotoroptimering

Hans Sandblom är SökmotoroptimerareSEO DESIGN AB i Göteborg och har arbetat med SEO sedan 1998, innan Google fanns

Nio tips för bra sökmotoroptimering

Utmaningen när man bygger en hemsida som man vill marknadsföra på sökmotorer är att tänka rätt och göra ett bra arbete med texter och meta-information.

Å ena sidan handlar det om att skapa en hemsida som attraherar besökaren och konvertering. Samtidigt som den måste vara bra optimerad. Designtunga hemsidor lämnar allt för ofta lite utrymme för sökmotoroptimering så det är nödvändigt att hitta rätt balans.

Här kommer nio tips som man bör tänka på:

Tips 1: Ren, stilfull och enkel layout

Se till att länkar i navigeringen kan följas av sökmotorerna. Håll designen enkel med optimerade bilder så sidan laddas snabbt.  En långsam hemsida (eller server) påverkar möjligheten till rankning i sökresultaten. Dessutom kommer era besökare att tröttna om laddningstiden är för lång.

Tips 2: Skapa bra rubriker

En rubrik är sidans viktigaste element och här bör man försöka att tänka till innan man skapar sidan. En rubrik skall alltid vara utformad med en H1-taggning som är definitionen för en rubrik. Min rekommendation är att endast använda en H1-rubrik och i väldigt sällsynta fall använda en (1) H2-underrubrik. Om man skulle använda H2 så skall det vara två separata stycken och mycket text. Undvik fler taggar än en av varje, inte flera H1 eller H2 taggar.

Man kan med fördel snygga till rubriken genom CSS så den blir snygg.

Tips 3: Tänk på vad du skriver på en sida
Fundera ut vilket sökord som sidan skall handla om, om ni inte redan gjort det vid rubriktaggningen. Använd sökordet i olika böjningsformer i texten. Skriv en textmassa på minst 500 tecken och ta med sökordets olika böjningar 2-3 gånger i texten. En fördel kan vara att på något sökord göra i fetstil eller kursivt om det passar in.

Tips 4: Skriv relevant title/description/keywords
Börja med sökordet i title, fyll på med säljade text upp till maximalt 67 tecken. Skriv 2 meningar i description och ta med sökordet i slutet av andra meningen. Avsluta båda med en punkt. Skriv 2-4 keywords varav sökordet med eventuella böjningar finns med.

Tips 5: Använd bildkommentarer
Om en sida är grafiktung och det finns lite utrymme för textutveckling kan bildkommentarer vara till lite hjälp i alla fall. Rekommendation är att skriva bildkommentarer som beskriver bilden samt innehåller ett av orden som sidan är skriven för (rubrik/text). Skriv inte bara ett ord utan beskriv bilden.

För besökare, talsyntesprogram för synnedsättning och om man stängt av bildvisning är detta en stor fördel. För en sökmotorrobot så betraktas det som textinnehåll. Google slutade värdera bildkommentarer under många år men idag värderas det.

Tips 6: Skapa interna länkar
Externa länkar kräver mycket arbete och att hitta bra andra hemsidor som ger er hemsida länkar kan vara svårt och kostsamt. En intern länk värderas av sökmotorerna om man gör på rätt sätt och med måtta.

En intern länk är att man tar ett eller maximalt två ord i texten på en sida och gör en länk av ordet till en annan sida som behandlar det som ordet innehåller.

Tips 7: Skapa en mobilanpassad hemsida (eller responsiv)
Mobilanvändande och surfplattor blir vanligare och vanligare. Om någon kommer till er hemsida från en smartphone och måste scrolla för att läsa/navigera kommer personen snart att tröttna.

Tips 8: Konvertering är viktigt
Att skapa en snygg hemsida som man är stolt över är ju viktigt. Dock är ju konvertering den viktigaste aspekten av en hemsida. Får man besökare men inga köp/förfrågningar mm så är ju det inte bra. Prova er fram med olika typer av design så att konverteringen blir optimal.

Att hitta en perfekt balans mellan sökmotoroptimering och design är inte alltid enkelt.

Tips 9: Sociala medier
Det pratas väldigt mycket om den sociala närvaron och om det är någonting man bör satsa på. Ger en social närvaro att man får bättre placeringar i sökmotorerna. Det rådet t.o.m delade meningar hos företag som arbetar med SEO. Vissa säger att det inte påverkar men jag säger att det troligtvis kommer att bli en rankningsfaktor i framtiden, kanske nu med. Ser man lite logiskt på det så ser troligtvis sökmotorerna det som en förtroendesak med en social närvaro. Spam-hemsidor och andra som bara är ute för att placera sig bra för att tjäna pengar på exempelvis Googles annonseringssystem har knappast någon social närvaro.

hans-sandblom
Hans Sandblom på Google+

Leave a Reply