Sökmotoroptimering

Hans Sandblom är SökmotoroptimerareSEO DESIGN AB i Göteborg och har arbetat med SEO sedan 1998, innan Google fanns

Varför Googles algoritm är trasig

Matt Cutt’s tweetade om en ny hemsida som Google har lanserat som ger en inblick i hur man hanterar spam. Det är ingenting av detta som är nytt för oss men det förklarar en del som kan vara intressant. Exempelvis hur man tar ett manuellt grepp över 60.000 domäner per månad och över 20.000 begäran om omprövning av hemsidor. Dom visar samtidigt exempel på hemsidor som de tagit bort ur sökresultaten.

Men samtidigt som Google är snabba med att peka ut spam är dom delvis ansvariga för fenomenet som dom försöker att bekämpa.

https://www.youtube.com/watch?v=MoW60fuHn64

http://www.google.com/insidesearch/howsearchworks/fighting-spam.html

 

Google gentemot äkthet

Lite av det konstiga med Google’s påstående om manipulation är att nästan att i en idealisk värld borde bra innehåll på en hemsida vara tillräckligt för att få topplaceringar men vi lever i en Googlevärld där det bästa innehållet samt företagen inte frodas naturligt. Om man endast lämnar allt ansvar till Google skulle man snart vara konkursmässig.

Ironin ligger i att för de flesta företag som använder ett SEO-bolag borde vara de som naturligt borde passa bäst för sökningar som det arbetas mot men saker är som dom är. Samma företag tvingas att använda SEO-tekniker för att hjälpa Google att förstå att dom skall ranka bättre än de skräpsiter som Google själva väljer att visa med sina algoritmer.

Google’s PageRank modell har alltid varit trasig. Den resulterade i att Google ofta placerade fel resultat i toppen. Detta tvingade alla att ”hjälpa” Google att förstå vem som skulle ligga etta genom att själva manipulera PageRank modellen. Eftersom det inte finns något sätt att ”klaga” på toppresultaten i sökningar så har man istället tvingats in i tekniker som går runt problemet och själva hitta lösningar.

Genom att GOOGLE SÄGER ATT ALLA skall följa deras regler eller riskera att bli bestraffade så har inte Google själva löst det verkliga problemet. Istället fortsätter dom att lita på sina robotar för att organisera sökresultatet och eftersom det alltid kommer att finnas en liten procent som kommer att spela spelet (spammarna) så tvingas alla andra med att ”konkurrera” eller försvinna gentemot de som är mer aggressiva vilket är samma sak som att riskera en bestraffning ändå.

Den autentiska modellen:

Med tanke på att vi alla är tvungna att konkurrera men inte vill åka dit för menipulation av PageRank modellen så måste man arbeta med en hårfin manipulering vilken är autentisk. Vissa försöker att utföra detta genom gästbloggposter och påstår att detta är äkta (white hat) medan Google inte håller med samtidigt som andra tycker att Google låter stora varumärken som exempelvis expedia.com bör granskas eftersom de kommer undan med manipulerande länkningar och gästbloggningar.

Man kan spendera all sin tid att kontakta människor och fråga om de kan skriva artiklar men det tar både lång tid och kostar massa pengar samt att värdet på ett blogginlägg snabbt kommer att minska i värde så snart det hamnar i historiken.

Då finns det bättre modeller med relevanta länkar i kombination med produktion av innehåll som distribueras i sociala kanaler och skapar  ytterligare tillbakalänkar samtidigt som det bygger varumärket.

hans-sandblom
Hans Sandblom Google+

Leave a Reply