Sökmotoroptimering

Hans Sandblom är SökmotoroptimerareSEO DESIGN AB i Göteborg och har arbetat med SEO sedan 1998, innan Google fanns

Vikten av att uppdatera sin hemsidas innehåll

Att skapa välorganiserad, välskriven hemsida är ett bra förutsättning och kan leda till en lukrativ affärsverksamhet, men det är inte där arbetet slutar. Oavsett om hemsidan skapades förra månaden eller förra året är det enormt viktigt att innehållet är bra och frekvent uppdaterat och färskt. Uppdatering av innehållet så det fortfarande är relevant kan hjälpa vilket företag som helst i placeringarna på sökmotorer.

Internet spelar en vital roll i väldigt många människors liv idag. Just för att Internet är så dynamiskt måste webmasters konstant hantera utmaningar som förändringar och de senaste innovationerna och trenderna. Detta innebär att en normal hemsidas underhåll är viktig för att försäkra sig om att besökarna får den bästa möjliga informationen.

Frekvent uppdatering – det är viktigt
Att konstant uppdatera sin hemsida innehållär det enda sättet att hålla sig i framkant. Vi skall titta lite på vikten av uppdateringar av hemsidan som försäkrar att användare får den bästa upplevelsen som i sin tur leder till ökad försäljning och närvaro.

Typer av innehåll

Det finns två typer av innehåll, statiskt och dynamiskt. Ett statiskt innehåll kan vara sidor som ”Om Oss”, ”FAQ” och ”Kontakta oss” medan dynamiskt innehåll kan vara ”Nyheter” eller en blogg. Det dynamiska innehållet skall frekvent uppdateras och måste alltid vara relevant. Statiskt innehåll bör också uppdateras men där behöver man inte göra det frekvent.

När man uppdaterar sitt innehåll är det inte bara viktigt att det är relevant och nytt utan att det samtidigt är välskrivet. De nya algoritmerna för sökmotorer kräver att innehållet även är välskrivet för betraktaren/besökaren och inte bara skrivet för sökmotorernas robotar. Fokus måste vara egenskrivet och originalskrivet innehåll som inte bara innehåller text utan även bilder och eventuella videos.

Om en webmaster missar att uppdatera sin hemsida under en längre tid kommer hemsidan tappa mark i en ständigt förändrande marknad. Detta kan få förödande effekter för onlineföretag eftersom hemsidan med största sannolikhet kommer att tappa placeringar i sökresultaten och alla webmasters vet att sämre placeringar ger mindre antal kunder.

Att hyra in en copywriter för att underhålla en blogg är inte det enda sättet att hålla innehållet uppdaterat och fräscht även om det är ett utmärkt sätt att attrahera återkommande besökare och engagera kunder. Idag spelar även sociala medier som Twitter, Facebook och Google Plus en viktig roll inom sökmotoroptimering så kunder kan hålla sig ajour med er senaste information och uppdateringar.

Det skadar absolut inte att i sina uppdateringar och texter man skriver skapa en internlänk till en annan relevant sida. En internlänk är när man i brödtexten gör en länk på ett ord till en annan intern sida.

hans-sandblom
Hans Sandblom på Google+

Leave a Reply