Sökmotoroptimering

Hans Sandblom är SökmotoroptimerareSEO DESIGN AB i Göteborg och har arbetat med SEO sedan 1998, innan Google fanns

Vilka länkar skall man anmäla med Google’s disavow?

Här kommer några frågeställningar som man bör ta i beaktande med Google’s disavow verktyg:

1) Om en länk redan är taggad med ”nofollow”, behöver det verkligen disavowas / tas bort?

Nej, men varför skulle du inte göra det som en försiktighetsåtgärd, eftersom du inte har kontroll över länken om status förändras. Är länken relaterad skulle jag låta den vara men är det på en site som har massa olika innehåll som inte är relevant, ta bort

2) Om en länk är på en sida som är taggad med”noindex” betyder verkligen att den bör disavow’as / tas bort? (till exempel ett forum profilsida).

Nej, men varför inte göra samma sak som ovan. Hur vet man vilka regler som finns på webbplatsen och om Google över huvud taget bryr sig om ”noindex-taggen”?, den kan alltid ändras. Dessutom är länkar i forum nedvärderade av Google sedan 6-7 år tillbaka. Detta gäller i synnerhet PhpLD kataloger.

3) Om det är en legitim koppling (vilket innebär att ni ingenting har att göra med att skapa länken) på vissa poster på ett forum/blogg, men forumet/bloggen är egentligen inte relaterat till er webbplats (även om den enskilda sidan är relaterad), det gör det verkligen att den måste disavow’as / tas bort?

Ärligt talat, vem vet. Prova och se igenom Googles algoritmiska ögon – skulle dom se det som manipulativ? Nu när Google har infört disavow verktyget, är verkligheten så att du känner dig obekväm med länken så ta bort den, i övrigt….. låt den vara

4) Behöver vi anmäla de hundratals sajter som scrapar Google’s sökresultat och länkar till oss?

Absolut. Google skulle hävda att de vet källan till ett dokument och kommer att filtrera bort dessa. Men alla vet att det är långt långt ifrån 100%

5) Om en länk till er hemsida ligger på en ”länksida” (som länkar ut till ett dussin eller fler platser förutom er), behöver det verkligen vara disavowed / tas bort om hemsidan är relaterad (eller inte) till er​​?

Beror på…. Skulle det ses som en del av ett nätverk? Skulle man kunna se det som att manipulera din ranking? Anser du att det är från en lågkvalitativ webbplats?. Har hemsidan PageRank N/A. Bort i så fall. Är den inom ert ämne, generellt – låt vara om den är värderad

6) Om en länk till er webbplats visas sitewide (t.ex. i en blogglista) på en site som är relaterad till er, borde den verkligen tas bort?

Berorpå även här. Är det naturligt? Då igen, tror du att Google skulle se så naturligt även om det är?, Generell regel, bort med orelevanta sitewide-länkar.

7) Är det ok att ladda upp disavow filer i etapper? Eller är det bäst att göra det med rubbet direkt?

Strategiskt nog skulle jag göra detta i flera etapper (vilket vi lyckats med för flertalet kunder som fått varningar innan de kommit till oss) . Det är en strategisk fråga för dig att svara, men målet bör vara att rengöra din profil

A-hrefsHär kommer lite checkpunkter:

- Kontrollera länkar genom A-hrefs.com (kostar mellan 79-499$/månad men garanterat värt det. Gratisversion finns begränsad)
- Kontrollera den länkande sidans PageRank för att se om de är auktoritära (verktyg, seoquake eller annan PR-kontroll)
- Se upp för e-commerce länktext, jag kallar det för money-keywords. detta SPECIELLT PÅ SITEWIDE LÄNKAR…..
- Ny domän, ingen/låg auktoritet
- Samtliga siter med ett ”rykte ” för annonsering
- Domäner med lite traffik och utan auktoritet
- identisk C class, flera siter på samma IP-nummer luktar manipulation
- Sidor med ett stort antal inkommande länkar utan auktoritet.
- För mycket sökordslänkar mot ett och samma ”money keyword” med dofollow = betald länk
- Sökord med länktext som är utformat för att öka PageRank/värde/placeringar

Jag skulle också vilja varna för artiklar som distribueras via redaktionella feeds och widgets som Google kan titta på. Om dessa är massproducerade som”länkbete”. Vissa kanske hävdar att detta inte är farligt men vem vet med Google, dom har ju faktisk gått ut officiellt mad varningar om att denna form av länkar är något dom speciellt tittar på.

Måttlighet, on-topic och variationer är nyckeln, När du ser på din länkprofil så se det ur Googles ögon, manipulation eller inte? Så vem vet den magiska gränsen du har råd att leka med, om alls……. det som vi på SEO DESIGN tycker är lite speciellt just nu är att vi ser ett mönster där 3 av våra 300 kunder tappat mycket på just ”money-keywords”. Det som är skönt att se är att detta beror på tidigare leverantörs länkar.

Google verkar också vara oklar över hur mycket ansträngningar det krävs av en normal webmaster att kunna påverka borttagning. Detta är smärtsamt och ofta dyrt, men……. faktiskt inte möjligt. Google vet redan vilka länkar som är fusk, men om du inte vet vad Google har flaggat så kontakta någon som kan analysera detta.

hans-sandblom
Hans Sandblom på Google+

Leave a Reply