Om Hans Sandblom
Jag säljer inte SEO. Jag säljer logik – och en god natts sömn.
Jag heter Hans Sandblom. Jag har arbetat med sökmotoroptimering sedan 1997. Det är längre än vad Google har funnits i Sverige. Jag har aldrig varit intresserad av ”snabba knep” eller att ”lura algoritmen”. Det har däremot alltid fascinerat mig att förstå logiken bakom systemet.
Min filosofi är enkel, och den har aldrig förändrats: SEO är ett bibliotek.
Din webbplats är en bok. Google är Bibliotekarien.
De flesta i min bransch ägnar sin tid åt att försöka smyga in sina böcker på fel hyllor. Jag har ägnat min karriär åt att förstå hur Bibliotekarien tänker. Jag lär dig hur du skriver en titel, en baksidestext och en innehållsförteckning som är så logisk och hjälpsam att Bibliotekarien vill placera din bok på rekommendationshyllan.
Min erfarenhet är din trygghet (E-E-A-T)
Det här är inte teori. Det är 25+ års hantverk.
1997: Jag började knacka HTML och försöka förstå varför AltaVista rankade som det gjorde. Jag byggde då min egen sökmotor. Den byggde på logiska principer om relevans, och under flera år slog den Google på sökordet ”sökmotor”.
- 2000: Grundade jag TjörnDesign. Det var på den tiden hantverket utvecklades.
2004: Jag var medgrundade till SEO Logik AB. Hela affärsidén var att bara använda sunt förnuft och metoder som höll över tid. Vi var marknadsledande.
- 2005: Köpte SEO.se skulle det fungera, migreringen och våra positioner
2008: SEO Logik AB köptes upp av Guava i en mångmiljonaffär. Jag blev teknisk chef, men insåg att min passion låg i hantverket, inte i styrelserummen.
2026: Då ger jag ut boken ”Mannen som slog Google” för att dela med mig av det tidlösa tankesätt som överlever varje Google-uppdatering.
Min metod: Att sova gott
Jag har sett allt. Jag har sett byråer stiga som solar och falla som stenar (minns ni Jajja-kraschen?). Jag har hjälpt företag att städa upp efter SEO-konsulter som lovat guld men lämnat efter sig en straffad domän.
Mitt mål är inte att du ska ranka etta imorgon. Mitt mål är att du ska ranka etta och kunna sova gott om natten, trygg i vetskapen att du har förtjänat din plats.
Om du letar efter någon som kan implementera en checklista du har läst på en blogg, är jag fel person.
Om du vill ha en strategisk partner som förstår den grundläggande logiken – från teknisk struktur (canonical och schema) till auktoritet (E-E-A-T) och AI (AIO) – och som kan bygga ett system som håller i flera år framöver, då har du kommit rätt.
Det är dags att sluta jaga algoritmer. Det är dags att börja tänka logiskt.
Min andra men första officiella bok om SEO
Jag slog Google. Nu avslöjar jag hur.
Det finns två sätt att arbeta med SEO. Det snabba sättet – att försöka lura Bibliotekarien (Google) – och det sätt som låter dig sova gott om natten.
Jag har ägnat min karriär åt det senare.
Som en av Sveriges SEO-pionjärer har jag lärt mig att logik alltid vinner över snabba knep. I min värld är din webbplats en Bok, och Google är Bibliotekarien som katalogiserar den.
I min nya bok, ”Mannen som slog Google”, lär jag dig inte att fuska. Jag lär dig hantverket: Hur du skriver en baksidestext (meta description) som får folk att öppna boken, och en boktitel (meta title) som gör att du hamnar på rätt hylla.
Jag har sett allt, från 90-talets modemljud till dagens AI. Sluta jaga den senaste uppdateringen. Lär dig förstå det tidlösa systemet och logiken som Bibliotekarien alltid har följt.
Du får en liten teaser från bokens närmare 90 kapitel uppdelat på närmare 250 sidor, allt för att förklara hemligheterna.
En bit kvar, men inom en snart framtid….
Utdrag från min SEO-bok
Kapitel 11: När bibliotekarien blev utelåst (Historien om google.no)
Den där internationella lanseringen i maj 2000, när Sverige fick sin version, var en enorm milstolpe för Google. De rullade ut sitt system i tio länder samtidigt och kände sig nog rätt oövervinnliga.
Men de stötte på ett problem som perfekt sammanfattar hur vilda västern webben var på den tiden. Ett problem som var särskilt roligt för oss i grannländerna.
När Google skulle lansera i Norge och säkra sin domän, google.no, upptäckte de något pinsamt.
Den var redan tagen.
“Tänk dig den stora, globala bibliotekarien (Google) som bestämmer sig för att öppna ett nytt filial i Oslo. Hon har tryckt upp skyltarna, skickat ut pressmeddelandena och marscherar stolt fram till dörren… bara för att upptäcka att den är låst.”
Det sitter redan någon där inne.
Och vem var det? En norsk man vid namn Frode Andre G. Alvheim. Och vad gjorde han på Googles adress? Han drev en liten webbshop.
Han sålde solglasögon.
Det roligaste i hela historien var att hans företag hette ”Googles”, vilket tydligen var gammal norsk slang för just ”gluggar” eller solglasögon.
Där satt alltså världens snart mäktigaste techbolag, utelåsta från sin egen norska adress av en kille som sålde ”googles”.
Det är en av mina favorithistorier. Den visar att i början var Google inte den allsmäktiga gud som alla tror. De var bara en annan spelare i ett stort, logiskt (och ibland komiskt) kaos, precis som alla vi andra. De fick snällt förhandla sig till sin egen domän, precis som vem som helst.
Kapitel 11: Där trådarna spanns
Runt 2003 började det hända något.
Webmasternetwork.se dök upp, en samlingsplats för webbutvecklare och marknadsförare.
Mitt användarnamn där var Tjörn Design, och det var där jag började dela med mig av det jag lärt mig.
Året därpå, 2004, tog forumet fart på riktigt, och snart blev det en central punkt för hela branschen.
Aningen senare startades ett nytt forum, SEO-Forum.se, drivet av Jim Westergren.
Där gick jag under aliaset SEOhans.
Två olika platser, men med samma anda. Nyfikenhet, diskussioner och viljan att förstå hur webben egentligen fungerade.
Jag och mängder med mig har tillbringat oräkneliga timmar på de forumen.
Självklart för att marknadsföra oss själva, våra insikter och att hjälpa andra. Att dela kunskap har alltid varit en del av min mission, då som nu.
Många av de gamla trådarna finns fortfarande kvar, bevarade som tidskapslar på Archive.org, ett arkiv som sparar kopior av webbsidor genom historien.
Ett tips: gå in där någon gång och kika.
Det är som att bläddra i internets egen historiebok, man ser hur webben växte upp, en rad i taget.
Idag finns både Webmasternetwork och SEO-Forum kvar, även om aktiviteten inte är densamma och historiken borta.
Men för oss som var där… det var en tid då varje tråd betydde något.
Vi byggde webben tillsammans, sida för sida.
Historiska Milstolpar - Artikel i GP
Länk till artikel i GP om ”Lönsamt med snabb sökning på nätet” Publicerad: 2006-07-30 av redaktör Ingrid Claesson