SEO Entiteter att optimera

Här nedan beskriver jag i stora drag de huvudgrupper som ingår i en optimering av en hemsida.
Det finns mängder med detaljer som hela tiden kan skruvas på och ibland dyker det upp helt oväntade problem som inte ens jag med mina 25 år i branschen kan förutspå. Nog om detaljerna och ge oss på det som verkligen gör nytta där ni själva kan utföra en del med assistans.

  • Sökordsanalys Avancerat

    Allt börjar med en sökordsanalys om man inte har någon för verksamheten. Denna ligger till grunden för allt inom SEO och en korrekt sökordsanalys innefattar även vilken sida som framgent kommer att ranka på sökordet eller frasen. Detta är initialt projekt som tar mellan några timmar till dagar att genomföra baserat på komplexitet och storlek på hemsidan. Vissa projekt är självklara och sökordsanalysen kan vara överflödig. När man gör en sökordsanalys tar man hänsyn till hela kundresan- från SEE till DO, enligt den klassiska marketing Funnel, SE, THINK, DO, CARE (CARE tas om hand genom ADS.

  • WEBB-Struktur Avancerat

    Här går man igenom strukturen på hela hemsidan så namn på kategorier/sidor/produkter/inlägg etc har en optimal struktur. Normalt är det alltid fel i strukturen så detta är ett väldigt viktigt steg i att få alla parametrar på plats. Låt mig ta ett exempel: Hemsida inom poolbranschen:, sidnamn innan: "TRAPPA" - sidnamn efter namnändring och ompekning av /trappa/ till /POOLTRAPPA/, vilket är ordet sidan skall optimeras för.

  • META Optimering Enkelt/tidskrävande

    Jag har mina speciella algoritmer som jag tillämpar på både title och description-taggarna (maxlängder i tecken finns). Här får man inte heller glömma "utvald bild" på sidorna (visas i sökresultatet) samt de sociala-taggarna.

  • H-struktur Enkelt

    Se till att VARJE sida har RÄTT struktur på H-taggar och att de säger rätt sak och är i rätt ordning. Allt för ofta är onödiga delar H-taggade som inte skall vara det vilket kan innebära att webbyrå får hjälpa till utifrån detaljerade instruktioner.

  • Texter Medium/tidskrävande

    Tvätta texter och se till att de följer Googles Quality Content regler. Se till att utmärka sökordet på sidan och att sökordet får rätt densitet i paritet med all text. Ja, du läste rätt, än i dag finns det en formel för hur många % sökordet skall vara av all text på sidan, vad den är berättar jag dock inte 🙂

  • Internlänkning Medium

    Se till att det finns lagom mycket internlänkning på sidorna. Internlänkning har vissa specifika regler som man bör följa.

  • Bildkommentarer Enkelt/tidskrävande

    Se till att det finns rätt alt-taggar på samtliga bilder. Även här finns det regler att hålla sig till.

  • Bildstorlek/bildnamn Enkelt/tidskrävande

    Allt som är möjligt att optimera skall optimeras. Bildstorlek eller omvandling till moderna bildformat via plugin brukar lösa det mesta. Bildnamn är ett sista ingrepp då det är för mycket jobb normalt för effekten det ger inom SEO. Men, är det vad som krävs för förstaplatsen är det en annan sak!!!!

  • Prestandaoptimering Avancerat

    När ovan delar är satta är det dags att gå över till prestandaoptimeringen. En långsam hemsida premierar ingen. Att prestandaoptimera hemsidor har blivit en vardag inom SEO. I de flesta fall är det relativt enkelt men i många fall enormt komplicerat och kanske t.o.m omöjligt men det är alltid värt ett försök. I bland är det begränsningar på servern eller webbhotellet som ställer till det. Prestandan påverkar placeringarna i sökresultatet, speciellt mobilt.

  • Mobilanpassning Avanserat

    När närmare 80% av era besökare använder mobil enhet så säger det ju en sak: MOBILE FIIRST. Hemsidan MÅSTE vara 100% mobilanpassad. Testning och anpassning är en del av SEO-teknikerns vardag, här bollas ofta frågan över till webbyrå med specifika instruktioner.

  • Canonicals Enkelt/tidskrävande

    Används canonical URL's?. Är de rätt?. Canonical URL är ett sätt att tala om att rätt sida rankar. Exempelvis om man har 2 likvärdiga sidor som slåss om rankning, man har variabler i URL'er som uppstår om man kommer från speciellt ställe eller om det finns pagineringsproblem.

  • Strukturerad data Avancerat

    Här finns det en helt outforskad möjlighet för de flesta att ta både organiska positioner men också möjligheter att bredda sökmöjligheterna på enskilda sidor och göra det enklare för sökmotorernas robotar att förstå innehållet på alla era sidor på ett..... STRUKTURERAT SÄTT. En enkel fråga: I en sökmotors öga, vilket är priset på en produkt om man har upsale på samma sida?. Genom att använda strukturerad data definieras allt strukturerat och lägger man in "Speakable Content"-script kanske ni blir svaret när någon frågar SIRI, Alexa eller Google Home-enheter.

  • FAQ Avancerat

    Vi inom SEO älskar FAQ, VARFÖR? Jo, det skapar möjligheter till s.k "long tail" sökningar som exempelvis finns i frågor och svar. FAQ-svar kan ha internlänkar och det finns specifik Strukturerad Data för FAQ vilket jag rekommenderar att man implementerar.

  • Google My Business Enkelt

    Har ni My Business konto? Uppdaterar ni med nyheter/bilder/kampanjer? Ett bra sätt att ge hemsidan förtroende i Googles ögon är att hålla profilen uppdaterad. Glöm inte koppla ihop sidan med profilen via "Strukturerad data".

  • Utgående länkar Enkelt

    Finns det utgående länkar, är de länkarna korrekt taggade så ni behåller värdet alla era inkommande? Har ni brutna utgående länkar ni inte har koll på som går till en 404 sida (förtroendesak). I ett SEO-arbete ingår det att hålla kontroll. Nyttjar ni möjligheten till att vinna placeringar genom att länka ut externt, det finns ett knep,,,,,

  • Löpande underhåll Enkelt

    När jag pratar om löpande underhåll pratar jag om 3 saker. Kontroll månadsvis i Google Search Console och rätta till felaktigheter Google hittat så allt ser rent och fint ut. Kontroll av länkprofil varje månad så allt är fint med strategi inför nästa. Uppdatering av ert Google My Businesskonto. Se till så alla WP-Plugins (om WP används) uppdaterade och kompatibla. Detta är ett separat jobb.

Flugfiske - min sommarpassion

Att sätta sig vid det porlande kristallklara vattnet i Bosnien, Slovenien, Norge eller Norrland och flugfiska efter ätande Öring eller Harr är ren njutning.
Flugfiske

Tävlar i Dart vintertid

Slank in på denna fantastiskt svåra precisionssport för många år sedan. Tävlar i lokal serie i Göteborg under vinterhalvåret. Tävlar man dessutom alltid nykter som jag spelar nerverna och hjärnan oftast till det, men kul är det 🙂
Dart

Shashibo Shape Shifting Box

Upptäck den prisbelönta och patenterade SHASHIBO Shape Shifting Box.

En revolutionerande 3D pusselkub som tar din pusselupplevelse till en ny nivå.

Med sina 36 sällsynta jordmagneter erbjuder denna magiska 3D-kub en unik kombination av konst och vetenskap vilket lockar såväl ungdomar som vuxna.

SHASHIBO Magnetkuber är inte bara en vanlig kub. De kan förvandlas till över 70 olika former, vilket öppnar upp för oändliga möjligheter och timmar av kreativt nöje. Vare sig du är en pussellösare eller bara söker något för att stimulera ditt sinne ger SHASHIBO en fängslande och utmanande upplevelse.

SHASHIBO erbjuder något för alla.
Harmoni

LÄNKSTRATEGIER

Länkar, länkar, dessa omtalade länkar.
Varför är de så viktiga?

Tänk på detta: Om alla slutar länka så slutar sökmotorer att fungera, länkar är deras enda sätt att hitta ny information, därför är de viktiga för Google och andra sökmotorer.

När Google kom till Sverige hade min egna sökmotor fått sån stark länkkraft att den rankade #1 på Google på sökordet ”sökmotor”. Varför?…. den hade massa länkar till sig på ordet ”sökmotor” eller ”Svensk sökmotor”. ordet sökmotor var alltid med i länkarna.
På den tiden var det inte så noga med vart de kom ifrån, där har Google ändrat reglerna idag.

GÖR EN BUDGET FÖR LÄNKBYGGE. Tänk på att en artikel med länk kostar ca 1500-3000 kronor, hur många behöver ni per månad för att ranka?, det beror på er befintliga länkprofil så det finns inga svar innan granskning men avsätt så ni minst köper 2 -6 per månad, konstant och har ni råd så öka.

Men innan man gör något måste man se över profilen och göra en strategi.
Jag rekommenderar INTE att ni pillar med detta själva utan anlitar en erfaren SEO Specialist för specifikt detta uppdraget då det kan gå riktigt fel och är man inte påläst riskeras mycket. En sak är dock säker: Alla behöver bra länkstrategier oavsett vad Google och andra säger, det är vad som krävs om man vill ligga i toppen.

  • http, https. www, inte www Medium

    Fungerar alla ompekningar med alla varianter av protokoll som finns, är de ompekade på rätt sätt med 301 eller finns det felaktigheter här. Löpande kontroller på länkstrategierger koll så allt är rätt.

  • Brutna inkommande länkar Avancerat

    Brutna inkommande länkar som går till 404 errorsidor pekas om så de fungerar igen och att länkens värde återupptas.

  • Brutna utgående länkar Enkelt/tidskrävande

    En länk från er hemsida till en sida på en annan webbplats som inte fungerar gen inga pluspoäng och förtroende i sökmotorernnas ögon. Se till att talla länkar ut fungerar och är taggade med "NOFOLLOW" så inte ni dränerar ert länkvärde.

  • Referrerande domäner Avancerat

    Hur ser det ut idag? Är länkprofilen ren och fin eller finns det skräp som behöver anmälas som just skräp till Google? Vilken tillväxt är lämplig? Allt sånt får man reda på vid en analys.

  • Länktexter Avancerat

    Hur ser länktexterna ut? Finns det för stor eller liten andel av sökordslänkar i profilen. Länkprofilen när det gäller ankartexter (länktext) är mycket viktigt då balansen måste harmonisera.

  • Strategi Avancerat

    Utifrån er befintliga länkprofil tar jag fram en strategi som kommer att fungera för just ert företags hemsida aå den börjar positionera sig bättre.

  • Länkköp Avancerat

    Vi kommer fram till en passande budget för er. Jag letar och hittar samarbetspartners där ni betalar den faktiska kostnaden och jag fakturerar min tid som brukar liga på ca 30 minuter per artikel. Här gäller det att länka mot rätt sida med rätt sökord där balansen behöver det